Kom till kyrkorna!

Någon sa "Lämna kyrkorna" men jag vill slå ett slag för att komma till kyrkorna. Kyrkan ska vara en plats för vårt inre, för vårt yttre, för hela människan. Kyrkan är, kan bli och borde vara en plats där vi får växa andligt. Den fullkomliga kyrkan kommer vi inte få se i Sverige idag. Människor är inte fullkomliga men fortfarande skapade av Gud och av god natur. Varför skall vi lämna kyrkan och lämna detta skal bakom oss? Nej, fyll kyrkorna!


Det är sorgligt att det är "förbjudet" att tvivla på Gud i kyrkan.
Det är sorgligt att det är "förbjudet" att visa sin sårbarhet i kyrkan.
Det är sorgligt att det finns ett vi som är färdiga för himlen och ett dom som måste omvändas.

Det är sorgligt att kyrkan dömer människor.


Men! Om människor vore perfekta varför skulle vi då behöva vända oss mot Gud varje dag, om kyrkan vore perfekt hur skulle vi då kunna säga att tron inte är en lagiskhet. För mig behövs ett komplement till dagens kyrka. Jag behöver, och säkert fler med mig, ett utrymme/en gemenskap för att ifrågasätta, tala om, be över och praktisera tro. Att söka Guds rike ensam är en uppförsbacke. Att sprida Guds rike ensam är en tung ryggsäck. Vi behöver komma till kyrkan med liv och kommer vi många till kyrkan med liv kommer vi gå från kyrkan med än mer liv!


Kommentarer
Postat av: Jonas Lundström

Grillarn. Jag är lite osäker på hur jag ska uppfatta det du säger. Menar du att jag hävdar att vi ska skapa en perfekt församling för perfekta människor? Ursäkta om jag är trög.

2008-02-20 @ 10:26:36
URL: http://blog.bahnhof.se/wb938188
Postat av: Kalle dvs Grillarn

Min tanke var lyfta kyrkan. Jag ville i min rubrik göra en "offensiv" uppmaning precis som du gjorde fast tvärtom. Så detta inlägg var en reaktion på den rubrik jag såg i din blogg. Mitt innehåll kontra ditt innehåll var inte tänkt som någon kritik utan ett innehåll som står för sig självt. Om jag ger mig in i diskussion om t.ex. kummunitet är jag ute på för djupt vatten men rent spontant önskar jag att "alternativa" gemenskaper/församlingar står i god och nära relation till den "allmänna" kyrkan.

2008-02-20 @ 14:02:31
URL: http://grillarn.blogg.se
Postat av: Jonas Lundström

Ok, jag förstår. Det mesta av det du säger i posten ovan är hyperviktigt och något jag definitivt ställer upp på. Om det får stå för sig självt, som du sa.

2008-02-20 @ 16:42:11
URL: http://blog.bahnhof.se/wb938188
Postat av: Wilmer

Amen!!

Fy vad roligt med besök! Jag kan nästan när som helst. Helgen v9 är typ den enda jag inte kan den närmsta tiden annars är det bara titta förbi =)

2008-02-20 @ 19:47:07
URL: http://willarmersson.blogg.se
Postat av: Linus

Kom till bloggen? Det var ju riktigt kul och intresant att följa dig där några dagar...come back!

mera bloggar åt folket!

2008-03-18 @ 09:44:36
Postat av: Wilmer

Nice. Ska se om disiplinen håller så man kan få igång löparbenen ordentligt, hade varit riktigt skönt. Jepp, min farsa ska springa i år igen och jag lär få stryk i år igen.. suck.

2008-03-24 @ 00:24:03
URL: http://willarmersson.blogg.se
Postat av: Wilmer

Tja, relativt redo får jag nog säga =) Ska bli skitkul! Redo för att ta emot oss? =P

2008-03-29 @ 01:17:07
URL: http://willarmersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0